top of page

Hoe voorkom ik stress en burn-out

We kampen met zijn allen steeds vaker met stress en ondervinden hier steeds meer (fysieke) hinder van. Maar wat zijn de oorzaken en hoe kunnen we dagelijkse stress voorkomen?


Kenmerken van te veel stress in je leven:

· Te veel doen

· Te weinig nee zeggen

· Lichamelijke klachten zijn vaak piekeren, concentratie problemen, slaapproblemen

· Lusteloos of rusteloos, maar ook hoofdpijn, duizeligheid of pijn op de borst, hartkloppingen of dat je de hele dag zweet.


Een burn-out ontstaat doordat er meer van je gevraagd wordt dan dat je kunt geven en dat geeft spanning of stress. Een beetje spanning is best prettig op zijn tijd, het maakt je meer alert. Maar soms wil of moet je teveel van jezelf en zijn er situaties waardoor je minder spanning aankunt.


Als het je niet lukt om deze situatie te veranderen raak je de controle over de situatie kwijt. Wanneer deze situatie niet verandert, raak je overbelast en kom je uiteindelijk in een Burn-out terecht.


Hoe voorkom je een Burn-out?

Een Burn-out is beter te voorkomen dan te genezen. Bedenk wel dat iedereen een Burn-out kan krijgen. De meest voorkomende oorzaak is te vinden in druk van werk of school.

Maar ook door de uitbraak van het coronavirus hebben we minder toegang tot ons sociale netwerk.


Vijf tips:

· Luister goed naar je lichaam en je gevoel

· Zorg voor voldoende ontspanning

· Doe dingen die je leuk vindt en waar je energie van krijgt

· Stel haalbare doelen en eisen

· Bepaal en beoordeel zelf je grenzen


Wees flexibel en creatief en gebruik technologie zoals telefoon, e-mail, sms,

Whatsapp en videobellen (Skype of FaceTime).

Schrijf je ervaringen op en deel ze met anderen via sociale media of andere kanalen.


Praat ook over je ervaringen en gevoelens met naasten en vrienden als dit jou helpt.

Praten met vertrouwde mensen kan namelijk helpen om gevoelens van isolatie, angst, verveling of kwetsbaarheid te verminderen. Zoek steun bij familie, vrienden, buren, een coach of bij spirituele of religieuze leiders (geestelijk verzorger, pastoor, imam of anderen). Vaak kan de hulp van een buitenstaander die gespecialiseerd is in het begeleiden van jongeren en volwassenen, de uitkomst bieden. Samen ga je aan de slag om stress te herkennen, een Burn-out te voorkomen of van een Burn-out te genezen.


Burn-out herkennen begint met uitreiken omdat je het zelf (soms) niet meer kunt.

Neem vrijblijvend contact met me op voor jou vragen over stress of Burn-out.


"Burn-out kon ik het niet meer noemen, het leek meer op een Burn-inn. Ik kon niets meer, alleen nog maar wat verdwaast om me heen kijken."


Als jij niet meer weet wat je moet doen, maar wel voelt dat wat je nu doet niet goed is? Blijf dan niet langer doorlopen, ik help je graag, het is mijn vak. Samen bepalen we hoe jouw begeleiding eruit zal zien. Een persoonlijk begeleidingsprogramma is fijn en helpt je om het juiste gevoel weer terug te krijgen. In je hoofd, je hart én je lijf.


Een emotioneel intelligenter mens is een gelukkiger mens.

Binnen kantooruren: 0172 8545 25

Buiten kantooruren: 06 5589 5494







bottom of page