top of page

Voor velen een ramp voor anderen een uitkomst.....



De Corona-epidemie zorgt voor een nieuwe werkelijkheid.

Deze crisis, vraagt als iedere crisis om aanpassingen, veerkracht, flexibiliteit en solidariteit.


Nog nooit zijn we zoveel uren met elkaar thuis geweest. We hebben tijd voor elkaar en wellicht ook tijd voor dat boek, die cursus of andere activiteit die we al zo lang wilde doen. Automatisch krijgen we ook tijd om na te denken over de toekomst. Of dat gene wat nu echt belangrijk vinden. Er ontstaat ruimte om in de verschillende categorieën van ons leven eens de zaak flink onder de loep te nemen.


Neem nou de categorie ouderschap. Waar normaal de agenda's worden gevuld met afspraken, werk, school en sociale activiteiten. Hebben we nu de ruimte en de rust om naar binnen te keren en eens het licht te schijnen op hoe we als ouder in het leven staan.

Stel jezelf eens de volgende vraag;

Is de huidige relatie die je met je kind hebt ook zoals je het zou willen? Is de manier waarop je dat doet zoals je je had voorgesteld, of doe je het gewoon en gaat het heel onbewust? Naast de andere levenscategorieën die ik behandel in het jaarprogramma is "Ouderschap" wel één van de belangrijkste. 'Kinderen zijn immers onze volgende generatie, de volgende in de familielijn en daarmee geven ze naast onze genen ook onze levensmissie mee. Een missie die bijdraagt aan een fijne, veilige en liefdevolle wereld.


Misschien heb jij nu ook wel tijd om jezelf de volgende vragen te stellen;

- Welk voorbeeld ben ik voor mijn kind(eren)?

- Geef ik genoeg ruimte om ze hun eigen fouten te laten ervaren?

- Leer ik ze om in vrijheid te onderzoeken en te zijn wie ze willen zijn?

- Welk voorbeeld ben ik, zijn daar nog ruimte voor verbetering?

- Leer ik mijn kind om eigen doelen te stellen, en een plan te creëren om deze doelen te behalen, of neem ik ze te veel uit handen?


Ga eens bewust aan de gang met een notitieblok en pen, en creeër heel bewust een 'levensvisie' over jouw rol binnen het ouderschap, jouw kwaliteiten en welke je nog zou willen verbeteren. Schrijf deze op en stel jezelf als doel hieraan te werken.


1. Begin met een beschrijving van je kind (per kind apart) Ik schrijf even in de meisjesvorm, maar er kan natuurlijk ook hij of hem staan.

Wie ze is en beschrijf haar persoonlijkheid. Wat maakt haar zo speciaal en waar hou ik zo van bij haar. Beschrijf waar ze is in haar leven op dit moment, struggelt ze, bloeit ze? Wat heeft ze nodig op dit moment? 2. Beschrijf je relatie op dit moment met haar. Waar ben ik als ouder, en waar zou ik willen zijn. Ben ik te streng, te makkelijk, te weinig aandacht, te veel? Wat kan ik doen om onze relatie naar het volgende niveau te brengen?


Wat is mijn specifieke doel voor haar? Wat heeft zij van mij nodig om haar te laten groeien en bloeien?


Voorbeeld: Ik wil ... [naam kind].. opvoeden tot een gezond, gelukkig en moedig kind. Ik wil haar leren onafhankelijk te zijn en creatief, om te kunnen omgaan met de uitdaging van het leven. Ik gun haar de fouten die ze gaat maken onderweg, omdat ik weet hoe belangrijk het is zelf kunt leren van je fouten.



- “don't steal their struggles”

Ik geef ... [naam kind].. mijn waarden en normen zodat ze deze kan onderzoeken, zelf kan vormgeven en verleggen, ik geef haar de vrijheid te kiezen waar mogelijk, gaat ze over de lijn maakt ze een slechte keuze, dan leert ze volle verantwoordelijkheid te nemen voor die keuze. Deze ervaringen wil ik met haar bespreken om haar te leren reflecteren.


Ik wens je succes met jouw aandeel en het kritisch onderzoeken van jouw groeimogelijkhedein in de categorie Ouderschap.

Ouder zijn is een mooie, verantwoordelijke taak met ups en downs waarin liefde voor onszelf terug te vinden is in het gedrag van onze kinderen.






bottom of page